آپاندیس،زائده کوچک، باریک و انگشت شکل است که از روده بزرگ منشعب می شود. التهاب ناگهانی آپاندیس به دنبال انسداد و عفونت را آپاندیسیت می گویند.

آپاندیسیت یکی از مهم ترین علل جراحی فوری شکم در بچه هاست. این بیماری در آقایان شیوع بیشتری نسبت به خانم ها دارد. میزان شیوع آن 10 تا 30 سالگی است.

آموزش به بیمار در مورد آپاندیسیت

 

- آشنایی با بیماری آپاندیسیت

آپاندیس یک زائده کوچک انگشت مانند با طولی در حدود CM10 می باشد که در درون شکم انسان قرار دارد.این زائده بطور پیوسته از غذا پر و تخلیه می شود.از آنجا که این زائده بطور کامل تخلیه نمیشود و قطر آن کوچک میباشد لذا مستعد عفونت و انسداد است.

آپاندیسیت به معنی التهاب آپاندیس بوده و شایعترین علت التهاب حاد در قسمت تحتانی راست شکم می باشد.این عارضه شایعترین علت جراحی اورژانسی شکم می باشد.

فرآیند التهاب و تورم ، فشار داخل زائده را افزایش میدهد در نتیجه یک درد عمومی و پیشرونده در قسمت بالای شکم به مدت چند ساعت ایجاد میشود،این درد بعدا در قسمت تحتانی و راست شکم جمع میشود.

گاهی اوقات آپاندیس ملتهب پر از چرک میشود.

 

- تظاهرات بالینی

کاهش اشتها ، تهوع ، استفراغ ، نفخ شکم.

نکته مهم: وقتی بیمار دچار تب،تهوع یا درد شکم میشود نباید ملین(کارکن) یا مسکن بخورد.

 

-تشخیص بیماری

- انجام معاینه بالینی توسط پزشک

- انجام آزمایش خون و ادرار

- انجام رادیوگرافی و سونوگرافی شکم

 

- درمان

درمان بیماری غالبا جراحی است که آپاندیس به وسیله جراح برداشته میشود.

برداشتن این زائده ملتهب هیچگونه مشکلی را برای شما ایجاد نمیکند ولی ماندن آن در شکم بسیار خطرناک بوده ومعمولاً توسط جراح برداشته میشود.

پس از عمل و به هوش آمدن به شما داروهای مسکن و آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک معالج داده خواهد شد.یکی از عوامل موثر در تسریع بهبودی شما بعد از عمل راه رفتن می باشد که باید مرتباٌ آنرا انجام دهید.

 

- توصیه های لازم در زمان ترخیص

- پانسمان ناحیه عمل قبل از ترخیص از بیمارستان تعویض شده و ناحیه عمل توسط پزشک و پرستار کنترل شود.

- درمنزل تا 48 ساعت حمام نرفته سپس پانسمان ناحیه عمل را برداشته و به حمام بروید.از این پس ناحیه عمل نیاز به پانسمان ندارد مگر اینکه پزشک معالج شما دستور داده باشد.یک هفته بعد از عمل جراحی برای کشیدن بخیه های ناحیه عمل به بیمارستان یا پزشک معالج خود مراجعه نمائید.

- به مدت دو هفته از انجام کارهای سنگین خوداری نمائید .پس از این مدت میتوانید به فعالیتهای طبیعی و روزمره خود ادامه دهید.

- در صورت مشاهده هرگونه تغییر در محل عمل جراحی مانند قرمزی،تورم والتهاب فورا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

- داروهای تجویز شده توسط پزشک را در منزل طبق ساعتهای دستور داده شده بطور دقیق مصرف نمائید.

- رژیم غذایی شما پس از ترخیص معمولی می باشد ولی باید تا حد امکان از مواد پروتئینی مانند شیر، ماست،گوشت و میوه جاتی که حاوی ویتامین C بیشتری می باشد استفاده کرده و از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز نمائید.


دریافت